Спасителен парашут

 Rescue Chute System 

Спасителните парашути за делтапланери са се доказали като успешна система за предотвратяване на смъртни случаи и наранявания. По този начин, спорта делтапланеризъм става по безопасен. Въпреки, че безопасноста при използването на спастелния парашут е голяма, пилота не трябва да разчита на него, че ще спаси живота му. Това означава, че не трябва да се предприемат излишни рискове по време на полет, само защото сте „въоръжени с парашут”. Аеробатиката е основна причина за честото отварянето на парашут. Близкото летене с други пилоти при акро фигури, летене в прекалено силна турболенция, летене когато пилота е изморен и взима бавно и грешно решения, когато лети в облаците и е прекалено високо, без допълнително снабдяване с кислород, са само някои от условията, които могат и трябва да се избягват.
 
Следващите въпроси са за да тестват вашите знания за  спaсителен парашут за делтапланер. В интерес на всички в всеки един делтаклуб от гледна точкана безопастност, отделете достатъчно време на всеки един въпрос. Обсъдете вариантите с другите пилоти покрай вас.  Много по добре е да подготвите ума си да се справя с колкото може повече критични ситуации докато сте  на земята, отколкото ако това се случи за пръв път във въздуха. Трябва да сте запознат, преди краката да се отлепят от земята.
 
Какво трябва да се прави със спасителният парашут?...
 

Как се прави предполетна проверка на парашута за делтапланер?
Уверете се, че:
-обезопасяващите пинове са правилно поставени през ластик или гумена примка.
-велкрото е добре залепено на необходимите места
-дръжката за отваряне на парашута си е на мястото и е лесно и удобно достъпна
-прокарването на фала по сбруята да няма оплитане или излишна дължина
-примката на фала е поставена назад в карабинера, противоположно на вратичката на карабинера
-да няма признаци на износване на външния контейнер или на фала


Къде да очакваме износване на окачването?
-обикновено износване се получава при търкане с карабинера
-всяко друго място, където се получава търкане между фала и други места на сбруята
-на всяко место където има търкане

Много пилоти летят със стоманена връзка на парашута към сбруята. Защо?
-за да останат свързани за парашута, в случай на счупване на карабинера
 
Какви са правилните стъпки, за да се разположи добре над крилото хвърленият спасителен парашут?
1.Вижте или потърсете с ръка къде е дръжката
2.Хванете дръжката
3.Издърпайте парашута от контейнера на вашата сбруя
4.Хвърли парашута в ясна и чиста зона, ако е възможно. Не го хвърляйте със развъртане, защото може да го отпратите в грешна посока. Не губете прекалено много време в опити да намерите ясна и чиста зона. Хвърлете го със все сила, живота ви зависи от това.
5.Дръпнете фала енергично за да може парашута да се отвори. Ако не се отвoри го придърпайте и повторете стъпки 4 и 5.Може да успеете да отворите един неуспешно хвърлен парашут по този начин.

Има ли ситуация при която да не придърпвам парашута кам мене ако не се е отворил?
Да, една такава ситуация е ако парашута е под вас и вие падате в купола. В този случай най доброто което може да се направи е да го разтърсвате по фала в опити да го отклоните в свободна зона.

Какво се прави ако фала се е опънал, но парашута не се отваря?
-тръскайте енергично фала за да подпомогнете отварянето на купола.
-издърпайте купола обратно и го хвърлете отново ( купола е все още в сгънато състояние)
-ако сте близо до удар в земята, заемете позиция с крака надолу така че планера да поеме колкото може повече от енергията на удара. Подгънете леко колената и стегнете мускулите на краката.

Как се прави практика за отваряне на спасителен парашут за делтапланер по време на полет?
-потърсете дръжката на парашута и я вземете в ръка
-упражнявайте първо с едната, а после и с другата ръка
-не дърпайте парашута за забавление или упражнение. Използва се само в случай на необходимост

Какво трябва да направите, след като парашута е отворен?
-качете се на рамката с крака
-опитайте се да насочите планера срещу вятъра за по-меко кацане
-позицията на тялото ви да виси,така, че делтапланера пръв да удари земята
-няма значение в каква позиция е крилото. Опитайте се да посрещнете земята с крака
-преди кацането свийте леко коленете си и стегнете мускулите да поемат удара
-ако духа вятър се пригответе да вземете мерки против влачене
-дръжте си ножа под ръка за да отрежете връзката с парашута колкото може по-бързо.

При какви обстоятелства бихте се замислили за използването на парашут?
-при нарушение структурата на крилото
-сблъскване и загуба на контрол на крилото
-загуба на контрол поради турбулентност близо до земята
-всеки път когато планера е неконтролируем
-при положение че планера лети обърнат
-при всеки случай когато се окажете физически възпрепятстван по време на полет


Какво допълнително оборудване за безопаснот е необходимо освен спасителният парашут?
-радиостанция
-сигнални ракети, димки
-свирка
-сигнално огледало
-вода
-здрав конец за издигане на спасителното въже, ако вие сте високо от земята
-компас
-аптечка за първа помощ
-димка или стреамери за посоката на вятъра

Какви са някои от допълнителните възможности да използвате вашия парашут за делтапланер?
-ако сте паднали на високо дърво, може да използвате парашута като въже за да се спуснете по него до земята
-може да се завиете с парашута при опасност от измръзване
-може да го разпространите на голяма площ, за да помогне на хората които ви търсят да ви открият

Колко често се проверява и прескaтава парашут за делтапланер?
-веднъж на всеки 6 месеца
-всеки път когато се намокри, или се подложи на ексtремна топлина или влажност
-всеки път, когато се кацне по корем и се размести, също когато се залее със мръсотия, химични течности
-ластиците трябва да се проверяват веднъж месечно, или когато парашута е седял в багажника на нагорещена кола

Ако вашия парашут се прескатава от сертифициран скатавач, защо трябва да си носите инструкцията за скатаване? Той би трябвало да знае как се скатава, но...
Много сертифицрани споециалисти не са запознати с делтапланерските парашути. Макар че те се справят доста добре с прегледа на парашута за здравина и материал, всеки контеинер си има свой специфичен начин на пакетиране. Всяко отклонение от този метод може да попречи на успешното отваряне. Всякаква работа по вашия парашут трябва да бъде според парашутните стандарти. Парашутното ръководство на Даниел Пойнтер дава ценна информация за поправки.


При какви обстоятелства се използва нож „кука”?
-ако падате с парашута и духа силен вятър
-ако ви влачи към водата
-ако трябва да освободите себе си или някой друг бързо от сбруята

Ако делтапланера се върти докато падам, в коя посока да хвърля парашута?
-винаги се опитвайте да хвърлите парашута по посока на въртенето, за да се избегне омотаването на фала около делтапланера

Парашутите са направени най-често от найлон. Кой е най-големия враг на найлона?
-ултравиолетовите лъчи
 
Какво трябва да се направи ако парашута се намокри със солена вода?
-изплакнете го старателно със чиста вода и нека изсъхне

След пре-скътаване парашута изглежда по голям. Какво да направя, за да го върна къмнормалните му размери?
-седнете върху него, страна върхy страна за да изгоните въздуха

 

Какво представлява тест с коляно и кога трябва да се прави?
Всеки път когато поставите своя парашут в сбруята, трябва да проверите дали няма да изскочи навън при полет ( поради напрягане )
Как се прави:
1. Поставете коляно на гърба на контейнера на парашута( отвътре на сбруята, където обикновено застава вашето тяло)
2.Хванете сбруята където страните на тялото ви застават в полет
3.Напънете страните на сбруята към вас, докато в същото време натискате с коляно към парашута по начин който симулира теглото на тялото
 ви в полет.

Могат ли "hang gliding" парашутите да издържат отваряне при терминална скорост?

Ако приемем че един пилот тежащ 80кг. отваря парашут при 170 до 180 км/час и ако парашута е направен при съвременни производствени
технологии с найлонови върви и найлонов фал, вероятно ще издържи.
Спектра или Кевлар въженца или фал с ниско разтягане теоретично може да удвоят натоварването върху парашута и увеличават риска от скъсване.


Как се отваря един конвенционален парашут с ръчно хвърляне?
Първо се разгъва фала напълно, след него вървите и накрая се отваря купола.
При изпълването с въздух купола се разширява от апекса надолу.

Как се отваря балистичен парашут ( или въздушно отваряем) ?
Първо се отваря купола напълно, после се разгъват вървите напълно, и накрая фала се разтяга напълно.

Кои са най-честите дефекти при делтапланерните парашути?
-парашута прави стреамер ( мятка се като знаме) поради липса на достатъчно въздушна скорост , необходима за изпълване на купола.
-оплитане в счупения планер

Кои са плюсовете и минусите от по-големия парашут?
плюс: меко падане,меко отваряне
минус: по-тежъкк и голям, по-бавно отваряне

Кои са плюсовете и минусите от по-малък парашут?
плюс: по-малко тегло и по-компактен
минус: твърдо отваряне и падане с по-голяма скорост

Какво показва броя на вървите на един парашут?
Показва броя на секторите на купола. Само по себе си не показва нищо за качествата на парашута.

Какво прави суивела?
Той помага да не се усукват вървите и фала при въртене и с това да се погаси купола.
Той трябва да се постави близо до местото където се съединява фала с вървите.

Как можете да сте сигурни че вашия парашут ще сработи?
Никак. Можете да намалите риска от не-отваряне като правилно поддържате вашия парашут,
летейки безопасно в рамките на предписаните от производителя лимити, и поддържате една психическа готовност да се справите с всякаква ситуация която можете да си представите.

Какво трябва да правите ако вашия парашут се оплете в жици с високо напрежение и вие увиснете отдолу?
Не пипайте нищо. Чакайте да пристигне помощ.Инструктирайте хората които ви помагат да кажат на енергото да изключи тока незабавно. Не позволявайте никой на земята да ви докосва вас или вашия планер.

Какво да правя с моя стар парашут?
Ако е бил внимателно прегледан и одобрен от квалифициран персонал, може да помислите да го продадете Иначе става за покривало за кола.

Колко трябва да е минимално дълъг фала на парашута?
Толкова дълъг, че да стигне от карабинера надолу през рамката и да излезе начисто извън крилото. Тази дължина зависи от конкретния модел делтапланер който летите.


Какво е това ментал имиджинг и какво е значението му за безопасността при делтaпланерните парашути?
Ментал имиджинг е да си представяте себе си в различни ситуации. Репетирането на аварийни процедури в съзнанието е важно, позволявайки ви известен аванс във времето, когато ще се наложи да вземете бързи решения.
Вие трябва да премисляте всяка една възможна ситуация която може да възникне докато летите с вашия делтапланер или отваряйки вашия парашут и да имате готов план за атака.
В допълнение трябва да имате резервен план, в случай че основния план не сработи. Следващите кратки примери
са само няколко ситуации които би трябвало да сте премислили. Те са всъщност реални случки. Добавете колкото може повече ситуации към този списък.

Летите в едно гладко склоново реене, когато се сблъсквате с друг планер на височина 50м над склона. Вашия планер се оплита с другия планер.
Вие сте на 150м над терена когато вашия планер попада в силна турбуленция и се преобръща. Рамката е избита от ръцете ви .
Вие сте отворили парашут и вятъра ви отнася към жици с високо напрежение.
Засмукан сте в облак. Условията са много турбулентни. Не сте сигурен дали базата на облаците не е по-ниско от върховете на планината.
Планера ви попада в силно въртене. Изглежда че падате доста бавно според вашите уреди.
Току що сте направили първия си лупинг и инерцията ви вкарва във втори лупинг. Вие не сте готови за втори лупинг, планера се срива
и започва премятане.След първото премятане вие сте на височина 800м.

ПС. Отговорите дадени тук не са абсолютни. Всяка конкретна ситуация изисква преценка от пилота. Надявам се, че тази статия ще стимулира
;дискусия върху теми, които много делта-пилоти биха игнорирали. Делтапланеризма е невероятно приятен спорт , но си има своите рискове.
Можете да сведете риска до минимум, ако летите безопасно, посетите парашутни семинари, упражнявате хвърляне на вашия парашут увиснали на рамка, закачени на дърво или на таван и имайки психическа готовност да се справите с аварийна ситуация.